חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

27.8.15

מי הוריד את המשקל שלך? הסכין של המנתח או הרכב החיידקים?

האם החלפת החיידקים, ללא הניתוח, תגרום לאותה תוצאה?

השמנת  יתר, עם מחלות הנלוות אליה, כסוכרת ומחלות לב שונות, מהווה בעייה בריאותית חמורה. אחד הטיפולים הדרסטיים להשמנת יתר הוא ניתוח להסרת חלקים מהקיבה (bariatric surgery). הניתוח, שמקטין את נפח המזון שניתן להכניס לקיבה, מניב את התוצאות הרצויות בטווח הקצר למרבית המטופלים. הניתוח בחולי סוכרת למשל, גורם בחלק מהחולים להעלמות המחלה, ולשינויים בתפקוד מערכת העיכול שלא ממש ברור איך הניתוח גורם להם.  כמו כל ניתוח יש בו סיכונים, וכמו כן חלק מהמטופלים חוזרים למשקלם הקודם למרות הניתוח.

בעשור האחרון התברר, שלהרכב חיידקי המעיים יש קשר מובהק למשקל תקין ולעודף משקל. אוכלוסיית חיידקי המעיים באנשים בעלי עודף משקל שונה משמעותית מאלה בעלי משקל תקין. החלפת החיידקים באופן יזום בעכברים גרמה לעכברים רגילים לאכול יותר ולהשמין ולעכברים שמנים לאבד משקל. (ראו לקריאה נוספת).

מחקר מתמשך שפורסם לאחרונה מקשר בין שני סוגים של ניתוחים לקיצור קיבה לשינוי בהרכב חיידקי המעיים - שכנראה זה הגורם לירידה במשקל.  אם אמנם כך הדבר, האם החלפת החיידקים בשיטה אחרת, שאינה כירורגית, ולכן גם עם פחות סיכונים, תביא לאותה תוצאה?

פרדריק בקהד (Bäckhed) ועמיתיו, מאוניברסיטת גוטינגן שבשוודיה, עקבו אחרי שינוייאוכלוסיית החיידקים בשתי קבוצות של שבע נשים שעברו ניתוח הקטנת קיבה לפני תשע שנים (בשתי וריאציות שונות). נשים אלה איבדו ממשקלן לא מעט מאז הניתוח, אך עדין נחשבות לבעלות משקל עודף. הפרופיל החיידקי של נשים אלה הושווה לביקורת - הפרופיל החיידקי של שבע נשים בעלות משקל עודף שלא עברו ניתוח.

מקור התמונה

הפרופיל החיידקי השתנה משמעותית אצל המנותחות, יחסית לקבוצת הביקורת, ונשמר מאז הניתוח. שתי אוכלוסיות החיידקים השונות הוחדרו למעיהם של עכברים נקיים מחיידקים. העכברים עם החיידקים של המנותחות היו עם 74 אחוזי שומן יחסית ומטבוליזם גבוה יותר יחסית לעכברים שקיבלו את החיידקים של הביקורת.

מסקנת החוקרים - צריך למצוא את הדרך לשנות את הרכב החיידקים בגוף, ללא צורך בניתוח. בנוסף צריך למצוא בדיוק איזה מהחיידקים הרבים הם האחראים לשינוי.

לקריאה נוספת

המאמר המקורי בכתב העת Cell Metabolism

על המאמר בכתב העת Science

על חיידקים, האוכל שאנחנו אוכלים, והשמנת יתר"גליליאו"  123, 2008


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה