חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

20.9.17

מה מסתתר בנוזל הזרע האנושי?


בעקבות הפרסומים האחרונים על המצאות נגיפי זיקה ואבולה בזרע של המחלימים מהמחלות, והעברתם באמצעות יחסי מין, סקרו חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד את הספרות המדעית ומצאו עדויות לנוכחות בנוזל הזרע של 25 נגיפים נוספים, ממגוון משפחות.

בזמן הדבקה נגיפית עשויה להתפתח  וירמיה (Viremia)  - כמות גבוהה של נגיפים במחזור הדם. כתוצאה מכך הנגיפים יכולים לעבור מהדם  בקלות יחסית, לאשכים, ליותרת האשך, או דרך צינור הזרע, לנוזל הזרע המוכן ולהתמקם שם. מערכת החיסון, שבסופו של דבר מסלקת את הנגיפים ממחזור הדם, אינה פועלת באותה יעילות, ויש הטוענים שאינה פועלת כלל בתוך האשכים, ולכן הנגיפים יכולים להשאר שם לתקופה ארוכה, ואולי אף לתקופה בלתי מוגבלת. גם רוב התרופות שמסייעות בהשמדת נגיפים בזרם הדם, אינם מגיעות כלל לנוזל הזרע. 

אלכס סאלאם (Salam) ופיטר הורבי (Horby) חיפשו בספרות המדעית צורות שונות של שילוב המילים זרע (semen, seminal, sperm) ונגיף (virus). החיפוש מצא ב-3818 מאמרים רלוונטיים עדויות לנוכחות של 27 נגיפים (חומצות גרעין, ו/או חלבוני מעטפת) בנוזל הזרע של אדם. לגבי רבים מהנגיפים היה חסר המידע אם הם מועברים ביחסי מין. 

בין הנגיפים שברשימה נמצאים HIV ו-CMV, הגורמים למחלות כרוניות, ונגיפים שגורמים למחלות חמורות כאבולה, מרבורג, זיקה, קדחת לסה, קדחת Rift Valley, ו-צ'יקונגוניה. נגיפים נוספים הגורמים למחלות באדם, כנגיפי דלקת המוח היפנית ומחלת הפה והטלפיים נמצאו בזרע של יונקים אחרים. החוקרים משערים שנגיפים נוספים, שבין היתר גורמים לדלקת באשכים, אך גם אחרים, גם אמורים להמצא בנוזלי הזרע.

מספר שאלות מתעוררות מסקירה זו ומחייבות בדיקות נוספות: 
כמה זמן שורדים הנגיפים בנוזל הזרע? 
האם מעבר הנגיפים ששרדו דרך יחסי מין עלול לגרום למחלה אצל השותפים ליחסים, או בעובר שיתפתח (או שתגרם הפלה)? 
האם יש השפעה לנגיפים אלה על הכמות ו/או איכות הזרע, ועל התפתחות מוטציות חדשות? 

נחכה בעניין לתשובות.

המאמר המקורי

פורסם גם באתר הפייסבוק "מדעי החיים באוניברסיטה הפתוחה" בספטמבר 2017





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה