חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

31.7.17

השלשול הגואל - כיצד נוצר השלשול ששוטף פתוגנים ממערכת העיכול.

חלום בלהות של כל מטייל זה לסבול משלשול באמצע שום מקום. מחקר חדש מסביר איך השלשול נוצר ומוכיח שאכן תפקידו לשטוף פתוגנים שמגיעים למערכת העיכול.


שלשול זיהומי זו הפרשה נוזלית ומרובה ממערכת העיכול כתגובה של המאכסן (אדם או יצור חי אחר) לזיהום של מערכת העיכול על ידי פתוגנים (מחוללי מחלה) מקבוצות שונות כמו נגיפים, חיידקים ועוד. ממברנות תאי האפיתל, המצפים את החלל הפנימי של המעי, נעשות חדירות למים ולמלחים. כתוצאה מכך, מים ומלחים עוברים ממערכות שונות בגוף ומופרשים אל תוך חלל המעי. שלשולים מרובים מובילים לאובדן משמעותי של מים ומלחים, עלולים להוביל להתייבשות, ובמקרי קיצון אף למוות.

כדי לבדוק מה המנגנון המולקולרי שעומד מאחורי היווצרות השלשול, השתמשה קבוצת המחקר של ג'רולד טרנר (Turner) , מבית החולים Brigham and Women's בבוסטון, במודל העכברי של מחלת שלשול המטיילים (Traveler's diarrhea). הגורם למחלה באדם הוא זן פתוגני של החיידק Escherichia coli, ואילו בעכברים גורם המחלה הוא החיידק Citrobacter rodentium.

החוקרים מצאו שכיומיים לאחר הדבקת העכברים בחיידקים הפתוגנים, עוד לפני שהתפתחה הפגיעה הדלקתית ברקמת המעי, חלה עליה בריכוז אינטרלוקין 22 (IL-22) ברירית המעי. IL-22 הוא ציטוקין – חלבון שמופרש מתאי מערכת החיסון הראשונית ונקשר לקולטן בתאי האפיתל של המעי. הקישור מוביל להיווצרות עותקים רבים של חלבון חוצה ממברנה בשם Claudin-2. חלבון זה, הקיים גם באפיתל אנושי, מאפשר רק למולקולות קטנות, כמו יוני נתרן ומים, לעבור דרכו אל תוך חלל המעי. כתוצאה ממעבר המים ויוני הנתרן לחלל המעי, נוצרת שטיפה של המעי ותכולתו שעשויה לסייע לסלק מהמעי את החיידקים הפתוגנים. עכברים מוטנטים, בהם החלבון Claudin-2 אינו מתפקד, חלו במחלה חמורה יותר – ביחס לעכברי הבר, כמות החיידקים הפתוגנים בהם הייתה גבוהה משמעותית ורקמת המעי הייתה פגועה משמעותית יותר. שלשול "מלאכותי" שנגרם באמצעים כימיים, פיצה בעכברים אלה על העדר החלבון והפחית את חומרת המחלה.

bacteria june new
תרשים המנגנון של יצירת השלשול
Pei-Yun Tsai et. al/Cell Host and Microbe

ממחקר זה מסתמן ששלשול בעת זיהום פתוגני עשוי להוות חלק ממנגנוני ההגנה של הגוף מפני הפתוגן בניסיון לשטוף את הגורם המזהם החוצה. מכאן יתכן ששימוש בתרופות נוגדות שלשול במצבים אלו עלול דווקא להחמיר את המחלה.



לקריאה נוספת

תקציר של המאמר המקורי


Escherichia coli - אוהב או אויב?


התמונה של ‏מדע גדול, בקטנה‏.

פורסם במקור בדף הפייסבוק ובאתר של "מדע גדול בקטנה" - יולי 2017


 .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה