חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

29.12.16

חיידקי Alivibrio fischerii מפרישים במאכסניהם החד-תאיים פרומון הזדווגות


חיידקי  Alivibrio fischerii מוכרים יותר בשמותיהם  הקודמים, Vibrio fischerii ו-Photobacterium fischerii, וביכולתם לייצר אור כשהם מאכלסים אברי הארה של דגים, דיונונים ויצורים ימיים אחרים (ראו רשומה קודמת). 


לאחרונה גילו ניקול קינג (King) ואריאלה ווזניקה (Woznica) מאוניברסיטת קליפורניה, ביחד עם  ג'ון קלרדי (Clardyוג.פ. גרדט (Gerdt) מביה"ס לרפואה של אוניברסיטת הרווארד בבוסטון, שכאשר חיידקים אלה הם סימביונטים של היצורים האיקריוטיים החד תאיים choanoflagellates, מהמין Salpinogoeca rosetta, הם מפרישים עבור מאכסניהם פרומונים, הגורמים להם לזיווג ולהזדווגות. 


התקבצות של Salpinogoeca rosetta כתוצאה מהפרשת הפרומון למטרות הזדווגות
צילום: 
 Arielle Woznica, University of California, Berkeley

החיידקים מייצרים את הפרומון, chonodroitin sulfate (CS) lyase, וכמה דקות לאחר ייצורו מתקבצים אותם יצורים חד תאיים ומתחילים בפעולות הזדווגות, שכוללת איחוי תאים וחלוקה מחדש של החומר הגנטי.  

אחת השאלות שמתעוררות בעקבות מחקר זה היא האם חיידקים אלה, או חיידקים סביבתיים אחרים, מעורבים במציאת בני זוג והזדווגות היצורים מפותחים יותר. שאלה נוספת היא האם מתופעה כזו החלה להתפתח המיניות בבעלי חיים. 

הפרשת פרומונים על ידי חיידקים למטרות אחרות כבר דווחה בעבר, למשל בתופעת נדידת הארבה (ראו ברשומה קודמת).  

המחקר הוצג לראשונה בקיצור רב בכנס החברה האמריקאית לביולוגיה תאית, בסן פרנציסקו  - דצמבר 2016. נחכה בסבלנות להרחבה.

A bacterially-produced aphrodisiac regulates choanoflagellate mating
Woznica1, J.P. Gerdt2, J. Clardy2, N. King1;
1Molecular and Cell Biology, University of California, Berkeley, Berkeley, CA, 2BCMP , Harvard Medical School, Boston, MA

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה