חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

2.11.16

נפיחה מדליקה ומסוכנת


חלק מהגזים שנפלטים ממערכת העיכול שלנו הם דליקים. מה יכול לקרות כשהם נפלטים בחדר ניתוח.... ?

ב-15 באפריל 2016 התפרצה שריפה לא שגרתית בחדר ניתוח בבית החולים האוניברסיטאי בטוקיו. השריפה נגרמה מנפיחה של המנותחת בזמן הניתוח. הגז הדליק שנפלט מממערכת העיכול שלה ניצת על ידי קרן לייזר בה השתמש המנתח וגרם לה לכוויות חמורות.

אז מה הכיל הגז שנפלט ממערכת העיכול של המנותחת?

עיקר הגז הוא חנקן מולקולרי, N2, שמקורו באוויר אטמוספרי שחדר למערכת העיכול ביחד עם חלקיקי מזון. זהו גז בלתי דליק בעליל (ומכאן גם שמו).  גם חמצן מולקולרי, O2, חדר למערכת, אך הוא נצרך במהירות על ידי חיידקים פקולטטיביים. בנוסף הצטרפו לחנקן תוצרי תסיסה אל-אווירנית שביצעו חיידקי מעיים שונים, וגם ארכאונים. התוצר העיקרי מבחינה כמותית הוא מימן מולקולרי, H2, דליק מאד, וכמויות קטנות הרבה יותר של H2S (התרכובת התורמת לנפיחה חלק משמעותי מהריח) ומתאן, CH4, גם הם דליקים. וגז נוסף, פחמן דו חמצני, CO2, שאינו דליק.

האם תהיינה בעקבות זה המלצות ממה להמנע לאכול לפני הצום שלקראת הניתוח, כדי להפחית את הסיכון.... ימים יגידו.

ניתוח בלייזר
המקור: CMRF Crumlin, Wikimedia commons


לקריאה נוספת

לדיווח על הניתוח בעיתון היפני Ashai Shimbun

על תסיסות וחיידקים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה