חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

20.9.16

מגנום מקוטע (segmented viruses) לנגיפים מפוצלים


כדי שתא מאכסן יוכל לשכפל את הנגיף GCXV, עליו להיות מודבק בלפחות ארבעה ויריונים שונים שכל אחד מהם נושא מקטע אחר של הגנום הנגיפי


נגיפי RNA הם קבוצה גדולה והטרוגנית של נגיפים. אנו מבחינים בין נגיפי ה-RNA החד גדיליים החיוביים, שה-RNA שלהם מתפקד מיד עם חדירתו לתא המאכסן כ-RNA שליח, ולכן אינו חייב להביא עמו בוויריון אנזימים חיוניים שלו,  לבין נגיפי ה-RNA החד גדיליים השליליים, או הדו גדיליים, שחייבים להביא עמם את האנזימים החיוניים כדי שייצרו RNA שליח - כל זאת כדי שהתא המאכסן יוכל לשכפל אותם.

לרוב נגיפי ה-RNA רק מולקולה אחת של חומר תורשתי. יוצאות דופן הן שלוש משפחות מוכרות של נגיפים, נגיפי ה-Arena, נגיפי ה-Bunya  ונגיפי ה-Orthomyxo (הכוללת בין היתר את נגיפי השפעת לסוגיהם השונים). מספר מקטעי ה-RNA המרכיבים את הגנום מגיע אף ל-12. פיצול החומר התורשתי גורם לכך שמתוך כל הנגיפים הצאצאים המשתחררים מהתא המודבק, רק אחוזים בודדים מהם מכילים את כל החומר התורשתי ויתפקדו כנגיפים פעילים. (בנגיפי שפעת A ו-B, למשל,  שלהם שמונה מקטעים שונים של חומר תורשתי, רק כ-10 אחוזים יהיו פעילים).

קופי קולובוס אדום (Procolobus tephrosceles) באוגנדהעשויה לאכסן נגיפי JMTV 
המקור: DuncanWikimedia Commons

בשנת 2014 התגלו באזור Jingmen שבסין נגיפים חדשים שבודדו משני סוגים של קרציות (Rhipicephalus  ו-Haemaphysalis), וכונו JMTV - Jingmen tick virus. לנגיפי JMTV יש גנום מפוצל לארבעה מקטעי RNA. לשני מקטעים מתוך הארבעה היה דמיון רב לחלק מהגנום הלא מקוטע של נגיפי ה-Flavi (אליהם משתייכים, בין היתר, נגיפי דלקת כבד מסוג C, הזיקה, הדנגי, הקדחת הצהובה, וקדחת הנילוס המערבי). מקורם של שני המקטעים האחרים לא ידוע. בהמשך נמצאו נגיפי JMTV גם בקופי קולובוס אדום (Procolobus) באוגנדה. 

קרציית הכלב החומה (Rhipicephalus sanguineus) עשויה לאכסן נגיפי JMTV 
המקור: Gailhampshire, Flicker

לאחרונה, במסגרת מחקר של צבא ארצות הברית, גילו החוקרים, בראשות מרי גסטולה (Gestole) ביתושים מהסוג Culex של אזור Guaico שבטרינידד נגיפים חדשים שכונו Guaico Culex virus - GCXV. לנגיפים אלו גנום מקוטע המורכב מחמשה מקטעים, שהקטן ביניהם -  שאינו הכרחי לשכפול - לא תמיד נמצא. מה שמייחד נגיפים אלה הוא שכל מקטע ארוז בויריון אחר. כדי שההדבקה תצא לפועל ויווצרו כתוצאה ממנה נגיפים חדשים, על המאכסן להיות מודבק בלפחות ארבעה ויריונים שונים - תופעה שמוכרת בנגיפים של צמחים ופטריות אך חדשה בנגיפים אנימליים. 

נקבה של יתוש מהסוג Culex, עשויה לאכסן נגיפי GCXV
המקור: AlvesgasparWikimedia Commons

שני נגיפים אלה, שלהם קרבה גנטית, שוייכו למשפחת נגיפים חדשה, Jingmenvirus
האם תהיה להם השלכה על בריאות האדם בעתיד? 


לקריאה נוספת

המאמר על גילוי נגיפי JMTV בקרציות - בכתב העת PNAS ממאי 2014

המאמר על גילוי נגיפי GCXV ביתושים - בכתב העת Cell Host & Microbe מספטמבר 2016

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה