חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

31.7.16

סלמונלה (Salmonella Altona) בדגני בוקר - רקע ביולוגי ואנקדוטות אפידמיולוגיות.


כתבות על זיהום ב-Salmonella Altona של שלושה סוגים (ואולי יותר) של דגני בוקר של חברת תלמה (המשתייכת לתאגיד יוניליוור) הציפו בסוף השבוע שעבר את כותרות העיתונים. בהתחלה טענה החברה שהארוע אותר בזמן - כשהמוצרים היו עדיין במפעל. בהמשך הסתבר שמוצרים מזוהמים כן הגיעו לחנויות, והחל תהליך של איסוף. ביינתיים אף אחד לא חלה, ונקווה שישאר כך. 

זו לא פעם ראשונה וגם לא אחרונה שחיידקי סלמונלה מזהמים מוצרי מזון שתפוצתם רחבה. ברשומה זו אסקור בקצרה את הרקע החיידקי של התופעה ואפרט על כמה ארועים היסטוריים מקבילים.

הסוג Salmonella מכיל נקדים גראם שליליים (על צביעת גראם ראו כאן)  בעלי יכולת תנועה המשתייכים לתת חטיבת הפרוטאובקטריה ולמשפחת ה-Enterobacteria. ב-1980, צפה לראשונה הרופא הגרמני קרל אברת (Eberth), דרך המיקרוסקופ,  בחיידקים, בדגימות שנלקחו מהטחול ומהלוחיות על שם פייר (Peyer's patches) של חולה במחלת טיפוס הבטן. ב-1884 הצליח הבקטריולוג הגרמני גאורג גפקי (Gaffky) לגדל את החיידקים במעבדה. ב-1985, בארצות הברית, בודד תאובלד סמית (Smith), מהמעבדה הוטרינרית בראשותו של הוטרינר דניאל אלמר סלמון (Salmon), במשרד החקלאות, את החיידקים הגורמים לכולירה של חזירים, וניתן להם השם. Hog-cholerabacillus. ב-1900 שונה השם ל- Salmonella, לכבודו של דניאל סלמון.

מבחינה ביולוגית הסוג מכיל, נכון להיום (לאחר תהפוכות רבות), שני מינים בלבד. S. bongori, המאכלס מערכות עיכול של יצורים קרי דם, בעיקר זוחלים,  ו-S. enterica, המאכלס מערכות עיכול של יצורים חמי דם, כעופות ויונקים. ל-S. enterica יש ששה תתי מין וכ-2600 זנים שונים - סרוברים או סרוטיפים - השונים בהרכב החלבונים (אנטיגנים) שבמעטפת שלהם. ההתייחסות לזנים השונים בספרות המדעית והרפואית היא מקוצרת, ואם כתוב S. Typhimurium, זה בעצם קיצור של S. enterica serovar Typhimurium. שמותיהם העדכניים של שני מיני החיידקים שהוזכרו למעלה הם S. Typhi, הגורם לטיפוס הבטן ו-S. Choleraesuis הגורם לכולרה בחזירים. 

כתוצאה מההפרשות של בעלי החיים נמצאים חיידקי הסלמונלה השונים גם בסביבה וכמובן גם בביוב.

חיידקי  Salmonella typhymurium במיקרוסקופ אלקטרונים
צילום: CDC/Janice Haney Carr

ל-S. typhi ו-S. paratyphi הגורמים למחלות באדם בלבד (טיפוס הבטן ובת-טיפוס הבטן) הקדשתי רשומה נפרדת.

חיידקים מהזנים האחרים אינם מאכלסים בני אדם וכשהם מגיעים, לרוב דרך מערכת העיכול, הם גורמים למחלות מעיים המתבטאות בשלשולים הקאות ותסמינים נוספים בהתאם לזנים. אם הם חודרים ממערכת העיכול לדם הם יכולים לגרום לאלח דם ולמחלות נוספות. כל המחלות האלה ביחד מכונות סלמונלוזיס.

זנים מסויימים מאכלסים זוחלים (צבים, איגואנות, לטאות ונחשים) ומהצואה של אותם זוחלים בטבע או בבית (כשהם משמשים כחיות מחמד) הם עלולים להגיע לפה של ילד (או מבוגר) שלא רחץ היטב את ידיו בסבון ומים לאחר ששיחק איתם.

זנים אחרים מאכלסים עופות ויונקים המשמשים למאכל  - ולכן בשר-עוף וביצים מהווים את המקור העיקרי לזיהום בסלמונלה, אך גם בשר בקר ובשר בעלי חיים אחרים. הבשר מזדהם בזמן השחיטה, עקב מגע ישיר או עקיף עם תכולת מערכת העיכול של בעלי החיים. בשר (גם אם היה מזוהם בסלמונלה) שבושל היטב והקפידו להפריד בין הכלים והמשטחים שבהם טופל הבשר לפני הבישול לכלי ההגשה, אינו מהווה סכנה. אך בשר שלא בושל היטב (בעיקר בשר טחון) עלול להוות מקור למחלה.

צדפות ופירות ים אחרים המגודלים במי ביוב שטוהרו מהווים סיכון לבריאות הציבור, במיוחד אם הם נאכלים לא מבושלים או מבושלים חלקית. גם זיהום של מוצר שאינו בשרי, שנאכל מישירות מהאריזה ללא חימום או בישול,  כחטיפים או דגני בוקר, כפי שקרה במוצרים של תלמה, יכול לגרום לתחלואה בסלמונלוזיס של צרכני המוצר. זיהום כזה מתרחש לרוב כתוצאה ממגע של מוצר מוכן עם קליפות ביצים לא מבושלות בתהליך ההכנה, או  היגיינה לקויה של עובדים (אי שטיפת ידיים בסבון ובמים לאחר שימוש בשרותים)  במפעל המייצר. 

אז המקור לחיידקי הסלמונלה די ברור וגם "אתר המטרה" של החיידקים די ברור.  בהרבה מקרים על האפידמיולוגים (חוקרי התפשטות המחלות) להפעיל כישורים בלשיים כדי לזהות את הדרך בה הגיעו החיידקים אל החולים שאותרו בהם חיידקי סלמונלוזיס, וגם אז, לא תמיד מאותרים כל השלבים. נסקור כמה ארועים כאלה, לאו דווקא החשובים שבהם, ובסדר כרונולוגי.


פיזור חיידקי Salmonella typhimurium  באורגון - 1984

ב-1981, באורגון שבארצות הברית, השתלטו אנשי הכת הדתית הרג'נישי על העיירה אנטלופ, הסמוכה למרכז הדתי שלהם, רג'נישפורם, ואף שינו את שמה לרג'ניש. בנובמבר 1984 עמדו להתקיים הבחירות לשנים מתוך שלושת השופטים של בית המשפט הנודד של המחוז (ואסקו). אנשי הכת, שחששו שאין להם מספיק קולות כדי לנצח בבחירות, החליטו על הרעלת יריביהם לבחירות כדי שיריביהם לא יוכלו להצביע באותם בחירות. בניסויים מקדימים, שהחלו כבר בחודש אוגוסט, הוגשו מי שתייה המכילים  חיידקי S. Typhimurium לשני מפקחים של המחוז בעת ביקורם ברג'נישפורם. שניהם חלו ואחד מהם אושפז.  שמונה מאנשי הכת החדירו חיידקים  לסלטים ולרטבים שלהם המוגשים בעשר מסעדות שונות בעיר המחוז The Dalles,  כתוצאה מהרעלה מכוונת זו חלו 751 איש, 45 מהם אושפזו - כולם שרדו. נסיונות נוספים, של פיזור חיידקים על מוצרים בחנויות המכולת של העיר, ועל הידיות של הדלתות של הכניסה ושל משתנות הציבוריות בבית המשפט, לא צלחו, וזה נודע רק בחקירה. ההרעלה ההמונית, שתוכננה להתבצע לקראת יום הבחירות "בוטלה" עקב ביטול זכאותם של מרבית אנשי הכת שרק הגיעו לאזור מאירופה, ולא היו אזרחי ארצות הברית, להצביע.

לקח כשנה לרשויות הבריאות במחוז ולמרכז לבקרת מחלות להוכיח שאכן מדובר בהרעלה מכוונת, כשמצאו את אותו זן חיידקים שאותר בחולים במעבדה רפואית שנוהלה על-ידי שתי בכירות של הכת (אחת מהן אחות), החיידקים סופקו למעבדה על ידי חברה לאספקת ציוד רפואי מוושינגטון. החיידקים הורחפו בתמיסה חומה בהירה שכונתה "סלסה", שנארזה בשקיות פלסטיק אטומות, בהתאם לפרוטוקול מפורט, שאף הוא נמצא במעבדה. שתי הבכירות הוסגרו מגרמניה, נשפטו ונאסרו על נסיונות לרצח, הן ריצו רק חלק קטן מעונשן וגורשו מארצות הברית. מנהיג הכת, שלא נמצאו הוכחות שידע על המעשה, נשפט על הפרת חוקי ההגירה וגורש מארצות הברית. הכת התפרקה והעיירה רג'ניש (היום יש בה כ-50 תושבים) חזרה לשמה המקורי.

לאנשי הכת היו גם כוונות, שלא יצאו לפועל, לזהם בסלמונלה את מקור מי השתייה של The Dalles. אם היו מוציאים זאת לפועל...




Salmonella Agona  בלונדון – 1994-5


בדצמבר 1994 ובינואר 1995 החלו להגיע לבתי חולים באנגליה ובווילס ילדים חולים בסלמונלוזיס. באנגליה זוהו 27 מקרים שהגורם להם היה S. agona. מספר מקרים נוספים  דווחו מאוסטריה, גרמניה ושוודיה. בלונדון טכנאית מעבדה זיהתה שכל החולים הם בעלי שמות יהודיים. אז התברר שכולם היו יהודים חרדים המקבלים חבילות של מזון כשר מישראל. בבדיקת פריטים מחבילות מזון נוספות התברר שהמוצרים שגרמו למחלה היו שקיות של חטיף הבוטנים "במבה" של חברת אוסם. החברה השמידה את שאריות האצווה המזוהמת, אך לא הצליחה לאתר את המקור.




Salmonella Oranienburg וקופסאות הגלידה ב-16 מדינות בארצות הברית

באוקטובר 1994 חלו כ-400 איש חלו בסלמונלוזיס בארצות הברית. בחקירה האפידמיולוגית התברר שכולם  צרכו גלידה של חברת שוואן (Schwan). התברר שהחברה הובילה חלמוני ביצים טריים באותה מיכלית שאח"כ הובילו בה תערובת מפוסטרת להכנת גלידה. המיכלית לא נוקתה ראוי בין שני המשלוחים, ותערובת הגלידה הזדהמה בחיידקי הסלמונלה שהיו בחלמונים, ורק אז נארזה ושווקה. החברה קיבלה הוראה לארוז את הגלידה מיד לאחר הפיסטור, והבעייה נפתרה. החברה החזירה למפעל את כל הגלידות מהחנויות שיוצרו לאחר אותה הובלה לא תקינה. .


מרץ 1998 - Salmonella Oranienburg וקופסאות הגלידה באוסטרליה 

בין מרץ ליוני 1998 התרחשה מגיפת Salmonellosis בדרום אוסטרליה. 85 איש חלו בסלמונלוזיס. בחקירה האפידמיולוגית התברר שכולם  צרכו גלידה של חברת Alba gelati. הגלידה נבדקה במפעל ובקופסאות ונמצאה נקייה מחיידקי Salmonella oranienburg. חשוב לציין שאז מכרו את הגלידה בקופסאות קרטון ולא בקופסאות פלסטיק כמו היום.
לקח זמן עד שמצאו חיידקי סלמונלה על החלק החיצוני של קרטוני הגלידה. מכאן היה ברור איך זיהמו החיידקים את הגלידה - בזמן חיתוך מבחוץ פנימה של הקרטון החדיר הסכין את החיידקים לתוך הגלידה. אך כיצד הגיעו חיידקי הסלמונלה לקרטוני הגלידה. הסתבר שאותן משאיות שמובילות את הגלידה מהמפעל לחנויות, מובילות גם את קרטוני הביצים מהלולים  אל המפעל...

מקור חלקי

נובמבר 2006 - Salmonella Tennessee בחמאת בוטנים

בין נובמבר 2006 לפברואר 2007 נצפתה עלייה חריגה במקרים המדווחים של סלמונלוזיס, במיוחד מ-Salmonella tennessee. כל החולים צרכו אחד משני מוצרי חמאת בוטנים של ConAgra Foods. החיידקים אותרו גם במוצרים סגורים של החברה. וגם בסביבת המפעל. במאי 2007 הוזהר הציבור והוחל להחזיר את המוצרים למפעל. לאחר האחזור פחתו בצורה משמעותית המקרים הנוספים. הארוע כלל 628 חולים מדווחים מ-47 מדינות ברחבי ארצות הברית.



מרץ 2010 חיידקי Salmonella בגרנולה

בתחילת מרץ 2010 התפרסם בכלי תקשורת  שונים ( ישראל היוםערוץ 7) על איסוף מסיבי, בהוראת משרד הבריאות של מוצרי גרנולה של חברת Organic Health Valley, מקליפורניה שבארצות הברית. המיובאים על-ידי חברת "קוסמוטבע". הסיבה לכך היא איתור חיידקי Salmonella במוצרים רבים של החברה בארצות הברית והוצאת הודעת איסוף על ידי ה-FDA. לא אותרו חולים הקשורים למוצרי החברה, לא בארצות הברית ולא בארץ.


מרץ 2010 - Salmonella tennessee והאחזור הגדול ביותר בתולדות הכלכלה האמריקאית

במרץ 2010 דיווחו כלי תקשורת (בעיקר כלכליים) שונים  (theMarkerכלכליסט) על אחזור מסיבי, של אלפי מוצרים שתוסף מזון צמחי לשיפור והדגשת טעם, חלבון המכונה HVP - Acid-hydrolyzed vegetable protein, שהוסף לכולם, הזדהם ב-Salmonella Tennessee. סוגי המוצרים שחלבון זה מוסף להם הם מרקים, רטבים, נקניקיות וחטיפים. לא ידוע על מקרי מחלה כתוצאה מצריכת המוצרים האלה.

ה-HVP המזוהם יוצר במפעל Basic Food Flavors בלאס וגאס שבמדינת נוואדה. משתמשים בו חברות ענק כפפסיקו, נסטלה, מקורמיק ופרוקטר אנד גמבל. חברות ענק אלה החלו להחזיר מוצרים, אך חברות נוספות המשתמשות בתוסף צפויות גם הן לאחזר את מוצריהן. מוצרים נגועים של חברות אלה, בתקופת הארוע, לא יובאו לישראל.

לקריאה נוספת

דרור בר-ניר, על מחלת טיפוס הבטן ונשאים תמידיים שאינם חולים, "גליליאו" 136 (2009);

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה