חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

7.7.16

לבנים ביולוגיות, Bio-bricks - עם דבק פנימי של חיידקים במקום אפייה ממושכת


חיידקי Sporosarcina pasteurii שישולבו בתערובת ייצרו סידן פחמתי שילכד את תערובת הבנייה.


לבנים הם אחד המוצרים התעשייתיים הנפוצים ביותר והם משמשים לבניה בכל רחבי העולם. בכל שנה מיוצרים כ-1.23 טריליון לבנים בשיטה המסורתית, שכוללת אפיה בתנור של הלבנים, בטמפרטורה של כ-2000 מעלות צלסיוס, משך 5-3 ימים. צריכת האנרגיה של התהליך מאד גבוהה וכתוצאה משריפת דלק נפלטת כמות של כ-800 מיליון טון פחמן דו חמצני לאטמוספירה, ותורמת משמעותית לאפקט החממה.

חברת ביומייסון (Bio-Mason), מצפון קרוליינה, אותה ייסדו ומנהלים בני הזוג ג'ינגר ומיכאל דוסייר (Dosier) מצאה דרך מקורית להתמודד עם הנזקים של הסביבה על-ידי רתימה של חיידקי האדמה  מהמין  Sporosarcina pasteurii לתהליך היצור של הלבנים. החיידקים, שמוכנסים לתערובת ביחד עם מים וחומרי מזון המתאימים להם (שתנן -  urea, ויוני סידן), מפרישים לסביבתם לתערובת של הלבנים סידן פחמתי (CaCO3) אשר בארבעה ימי ההדגרה מלכד את חלקי התערובת ומייתר את הצורך באפייה. החברה רשמה פטנט על הכנת הלבנים וגייסה ממשקיעים 2.8 מיליון דולר. ואומרת שהיא תצא איתם לשוק הבנייה במחצית 2017, כשעלות הלבנים מתוצרתה תהיה דומה לעלות הלבנים המסורתיות, וכך גם חוזקם. בתחילה החברה תייצר 5000 לבנים כל יומיים, ובהתאם לביקוש יתרחב הייצור, ואף יועבר גם לשותפים פוטנציאלים באירופה.

הלבנה של ביו-מייסון
ג'ינג'ר דוסייר, ארכיטקטית במקצועה, חיפשה אלטרנטיבות ירוקות שניתן לשלב בתהליך הבנייה. היא החליטה להתמקד בתהליכי  הבנייה של שונית האלמוגים, שנוצרת בתנאים טבעיים במשך אלפי שנים, ולנסות לקצר אותם. 

התהליך הביולוגי של יצירת הלבנים מחקה במהותו את התהליך הטבעי, שבו נוצרת מחול שונית האלמוגים. הוא מתבסס על האנזים אוראז (Urease), המופרש על ידי חיידקי Sporosarcina pasteurii (אך גם על ידי חיידקים נוספים שיכולים גם הם להיות בשימוש כאן - Sporosarcina Ureae, Proteus Vulgaris, Bacillus Sphaericus, Myxococcus Xanthus, Proteus Mirabilis, Helicobacter Pylori). האנזים מפרק  את השתנן לאמוניה ולפחמן דו חמצני (וזה מקור האנרגיה של החיידקים). יוני הסידן מגיבים עם הפד"ח ליצירת הסידן הפחמתי. 


התהליך בינתיים הודגם בהצלחה על לבנים שמרכיב העיקרי שלהם הוא גרגרי חול, אך הוא יוכל לשמש בהמשך לבניית לבנים גם מחומרי גלם אחרים כאבני חצץ, אבני בזלת, גרגרי זכוכית וחומרים נוספים. 

נחכה בסבלנות שתתממש ההבטחה שעשויה להקטין משמעותית את תוצא החממה. 



לקריאה וצפייה נוספת

סרטון של חברת Biomason

עוד סרטון של חברת Biomason

הפטנט - במרשם הפטנטים האמריקאי

הודעה לעיתונות של חברת ביו-מייסון וכתבה המקושרת ממנה

http://www.inc.com/kevin-j-ryan/best-industries-2016-sustainable-building-materials.html


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה