חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

17.7.16

חיידקי מעיים והשפעתם על פעילות המוח


חיידקי מעיים שצורכים GABA שמוכר לנו כמופרש מנוירונים במוח - האם זה יוביל לשיטות חדשות לטיפול בדכאון? 

פיליפ סטרנדוויץ' (Strandwitz) ועמיתיו מאוניברסיטת Northeastern שבבוסטון,  זיהו במעיים זן של חיידקים שחייבים לקיומם את המולקולה GABA (ר"ת של gamma-aminobutyric acid), מולקולה של נוירוטרנסמיטור מעכב שמופרשת במערכת העצבים המרכזית.

את החיידקים האלה, שכונו KLE1738, לא הצליחו לגדל במעבדה במצעי גידול שגרתיים. בשלב מסויים ניסו לגדל אותם בצוותא עם חיידקים אחרים, ואכן, עם שני מיני חיידקים אחרים, Bacteroides fragilis או Dorea longicatena הם הצליחו לגדל אותם.  בהמשך הם ניסו לגלות מהו גורם הגידול אותו מפרישים למצע החיידקים התורמים, ואז התברר שמדובר ב-GABA. 


דגם מולקולרי של GABA
המקור: Jynto, wikimedia connoms


החוקרים הנדסו זן של Escherichia coli (שכונה E. coli Nissle 1917) שייצר GABA. זן זה מאפשר את גידול החיידקים בנוכחותו. 

האם יש קשר בין חיידקים צורכי GABA במעיים וכמויות ה-GABA במערכת העצבים המרכזית? 


במחקר קודם, מ-2011, נמצא שחיידקי Lactobacillus rhamnosus שינוי את פעילות המוח בעכברים, ופעילות זו באה לידי ביטוי בירידת ריכוז ה-GABA במוח. עכברים עם כמות גבוהה של חיידקים תפקדו היטב במצב של עקה, בהשוואה לחבריהם נטולי אותם חיידקים. נטרול כירורגי של העצב התועה (vagus) - המחבר, בין היתר, את מערכת העיכול למוח, בטלה את השפעת החיידקים על המוח. 



החוקרים מקווים שיתאפשר להם בעתיד להשתמש בחיידקים כאמצעי לריפוי או הקלה של תסמינים נוירולוגיים, כחרדה או דכאון.


לקריאה נוספת

פוסטר בכנס שמציג את העבודה
הודעה לעיתונות של אוניברסיטת Northeastern


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה