חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

2.1.16

Vampirococcus - החיידק הערפדי - הטורף חיידקי גופרית ארגמניים מהסוג Chromatium


ברשומה קודמת הכרנו את החיידקים הזעירים Bdellovibrio וגם את הדומים להם - Bacteriovorax ו-Peredibacter, שטורפים חיידקים גדולים מהם. חיידקים אלה משתייכים לפרוטאובקטריה  וכך גם הטרף שלהם.

הפעם נכיר חיידקים טורפים זעירים (0.6 מיקרומטר קוטרם) נוספים, שכונו Vampirococcus. הם נמצאו לראשונה ב-1983 בשני אגמים של מי גופרית בצפון ספרד - האגמים אסטניה (Estanya) וציזו (Ciso). אגמים אלה נוצרו בסביבה קרסטית כתוצאה מהמסה של מי גשמים. מי האגמים מכילים תכולה גבוהה של סידן גפרתי ומימן גופרי ואין בהם חמצן. אוכלוסיית היצורונים המאכלסת אותם מתבססת על חיידקים פוטוסינתטיים.

חיידקי ה-Vampirococcus, טורפים חיידקי גופרית ארגמניים מהסוג Chromatium.

חיידק Chromatium, אליו צמודים שלושה חיידקי Vampirococcus, הטורפים אותו

חיידקי Bdellovibrio הם בעלי שוטונים המאפשרים להם תנועה מהירה וסיבובית, (כמו מקדחה), הנעים, מתנגשים, קודחים וחודרים לטרפם במהירות ואז הם מתרבים בתוך טרפם תוך כדי חיסולו מבפנים. לעומתם, חיידקי Vampirococcus הם חסרי שוטונים והם נפגשים בטרפם באקראי, נצמדים אליו בעזרת צמדנים מיוחדים ויוצרים גשר ציטופלזמתי המחבר בין שני התאים. רק אז הם מתרבים מחוצה לו - תוך שימוש בגשר הציטופלזמתי להחדרת אנזימים מתאימים לפרוק תכולתו ושאיבת כל חומרי הגלם הדרושים ממנו.  עם סיום התהליך ניתקים צאצאי ה-Vampirococcus מגווית טרפם, ומחפשים טרף חדש. עד ששה חיידקי Vampirococcus שונים יכולים לטרוף בו זמנית חיידק Chromatium אחד.

לא הצליחו לגדל את חיידקי ה-Vampirococcus במעבדה, וגם לא להפיק מהם DNA כדי להגדירם מבחינה פילוגנטית.

לקריאה נוספת

תקציר מאמר הגילוי מ-PNAS.

חיידקים טורפי חיידקים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה