חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

28.6.13

נגיף קורונה (MERS-CoV) חדש וקטלני צץ בחצי האי ערב


בספטמבר 2012 חלו שני אנשים שהיו ידועים לפני כן כבריאים, בדלקת ריאות חמורה וקטלנית. הראשון, בן 60 מערב הסעודית, מת מהמחלה, והשני בן 49 מנסיכות קטר, ששרד לאחר אשפוז ממושך. לא נמצא כל קשר בין שני החולים, אך הגורם למחלה בשניהם היה נגיף לא מוכּר, מקבוצת נגיפי הקוֹרוֹנה, שבשל כך כונה בתחילה נגיף הקורונה החדש (novel coronavirus), ובמאי 2013 ניתן לו שם רשמי, "נגיף התסמין הנשימתי של המזרח התיכון: Middle East Respiratory Syndrome Coronavirus, ובקיצור MERS-CoV. מאז אובחנו כמה עשרות חולים נוספים, שלכולם קשר ישיר או עקיף לחצי האי ערב. האם מדובר בהתחלה של מגיפה חדשה?

נגיף קורונה במיקרוסקופ אלקטרונים
המקור: British Health Protection Agency
נגיפי הקורונה הם קבוצה גדולה של נגיפי RNA חד-גדילי, חיובי (כלומר, שהמידע הגנטי שבו ניתן לתרגום ישיר לחלבון בתא המאכסן, ללא צורך בייצור מולקולה מתווכת), הארוז בקופסית חלבונית איקוזהֶדרית, (שצורתה פאון משוכלל בעל 20 פאות - עשרימון) שממנה בולטים זיזים המשווים לקופסית החתוכה צורה של כתר – ומכאן שמם (Corona = כתר)

הקוטר הממוצע של הנגיפים, לאחר התעטפותם בקרומית (ממברנה) חיצונית שמקורה במאכסן, הוא כ-100 ננומטר. נגיפי הקורונה גורמים למחלות בבעלי חיים ובאדם. בקבוצה כמה נגיפים הגורמים להצטננויות, וגם למחלות מעיים בבני אדם. הנגיף "המוכּר" ביותר מקבוצה זו הוא נגיף הסארס (ראו רשומה קודמת).
הנגיף החדש משתייך לתת קבוצה בטא של נגיפי הקורונה, והוא קרוב גנטית, כמו נגיף ה-SARS, דווקא לנגיפי קורונה שנמצאים בקרב עטלפים, ולא לנגיפי הקורונה שבבני אדם.

המחלה מתבטאת בעליית טמפרטורת הגוף, שיעולים וקוצר נשימה, שמחמירים עם הזמן (בתוך כמה ימים). בחלק המקרים דווחו גם סימני מחלה הקשורים במערכת ההפרשה, כשל כלייתי, ובמערכת העיכול – כאבי בטן, הקאות ושלשולים. כמחצית מהחולים המתאשפזים מתים מהמחלה. המקור לנגיף ואופן ההדבקה הראשוני אינו ידוע, אך כיום ברור שהחולה עלול להדביק את הסובבים אותו (ראו בהמשך). כנראה שקיימים חולים קלים יותר, שאינם מתאשפזים, ולכן גם לא מאובחנים כנושאי הנגיף, וסביר להניח שגם הם מהווים מקור להדבקה.

המַעבר הראשון מאדם לאדם נצפה בבית חולים בצרפת באפריל/מאי 2013. החולה הראשון (מושתל כליה בן 64, שחזר מדובאי שבוע לפני כן ולא שרד), שעד שזוהה גורם מחלתו אושפז בחדר רגיל עם חולה נוסף (בן 51 מטופל בסטרואידים). חולה זה חלה לאחר כ-12-9 יום. השאלה שנותרה עדיין ללא מענה היא האם ההדבקה התרחשה כתוצאה ממַעבר של טיפות באוויר לדרכי הנשימה של החולה השני, או דרך הידיים או מאביזרים של הסגל הרפואי? כנראה שחולים במחלות רקע וכאלה שמערכת החיסון מדוכאת בהם, רגישים יותר להדבקה בנגיף ולהופעת תסמינים חמורים, אך דרוש מידע נוסף כדי לאמת זאת.

נכון ל-28 ביוני 2013, דווח על 77 חולים מאומתים-מעבדתית (כאמור, מניחים שיש יותר, שלא הגיעו למצב של אשפוז) שלכולם קשר כלשהו לחצי האי ערב ולמדינת ירדן (שגובלת בדרומה בחצי האי). 62 מתוכם מסעודיה. 40 מהחולים לא שרדו (52%). בארבע מדינות מרוחקות, בריטניה, צרפת, איטליה וטוניסיה, אותרו חולים שחזרו משם, או שהוטסו משם לטיפול רפואי, או היו בקשר עם אנשים שחזרו משם.

ארגון הבריאות העולמי, והמרכז האמריקאי לבקרת מחלות, עוקבים בדריכות אחרי התפשטות המחלה, ומנסים למנוע את התפשטותה למדינות נוספות. ביינתיים פותחו שיטות אימונולוגיות (לזיהוי נוגדנים כנגד הנגיף) ומולקולריות (למשל - PCR) לזיהוי מהיר של הנגיף. ובקרוב אמור להתפרסם הרצף הגנטי של הנגיף. נבדקות גם אפשרויות לפתח חיסון נגדו.

מדינת ישראל קרובה למקור ההתפרצות של הנגיף, וזה כנראה רק עניין של זמן עד שהנגיף יגיע גם אלינו, אולי באמצעות עולי הרגל המוסלמים למכה.  האם מערכת הבריאות שלנו מתכוננת לקראתו?

לקריאה נוספת

הסיכום על הנגיף החדש שמתעדכן באתר ה-CDC.

SARS - מחלה חדשה ומאיימת – רשומה קודמת בבלוג זה – מאי 2003

הרשומה עודכנה לכתבה ב"גליליאו" 180, אוגוסט 2013

2 תגובות:

  1. מעניין האם ה- MERS-CoV בסופו של דבר כן צץ והופיע בישראל.
    ואגב, 50% תמותה זה המון...

    השבמחק
    תשובות
    1. MERS-CoV אכן הגיע גם לישראל, אבל לא לבני אדם. סקרים סרולוגיים שנעשו בגמלי דרום הארץ גילו נוגדנים לנגיף בדמם..... - הם נחשפו לנגיף מתישהו.

      וכן, 50% זה בהחלט המון.... (אבל עדיין פחות מ-100%).

      מחק