חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

8.2.13

דו קרב עם נקניק קטלני - מציאות או אגדה?

רודולף וירכוב (1902-1821)

ב-1865, בפרוסיה, בזמן דיון בפרלמנט על תקציב הצבא,  כעס מאד אוטו פון ביסמרק (Bismark, 1815-1898) - שלימים מונה לקנצלר ונודע בכינויו קנצלר הברזל -  על מתנגדו הפוליטי והמדען הנודע רודולף וירכוב (Virchow). הויכוח ביניהם הגיע לטונים גבוהים ואז הזמין ביסמרק את יריבו, כמקובל אז, לדו-קרב לחיים ולמוות.

אוטו פון ביסמרק  - כשנתיים לפני דו הקרב - 1863

מכאן יש שתי גירסאות: הראשונה טוענת שוירכוב דחה את ההזמנה לדו-קרב בטענה (הצודקת) שלא זו הדרך לפתור מחלוקת פוליטית. השניה - המעניינת אותנו יותר - טוענת שוירכוב ניצל את זכותו לבחור את כלי הנשק שבו הם יתמודדו: הוא התייצב בלשכתו של ביסמרק כשבידיו שני נקניקים הנראים זהים ואמר לו: "אחד הנקניקים מזוהם בגורמי מחלה קטלנית. אתה מוזמן לבחור אחד מהם ולאכול אותו, ואני אוכל את השני". ביסמרק החליט לא להסתכן, וויתר על דו הקרב - שמופיע בכתובים כדו קרב הנקניקים (The sausage duel).
באיזה מהנקניקים מסתתרים גורמי המחלה?

מה היה היה בנקניק הנגוע?  בנקניק היו רימות של Trichinella spiralisהתולעת הטפילית המכונה "תולעת החזירים" (pork worm) הגורמת למחלת השערונית Trichinosis. כיומיים לאחר כניסת הרימות למערכת העיכול עם המזון (המבושל חלקית) נגרמת דלקת חריפה במערכת העיכול המלווה בבחילות, הזעה, הקאות ושלשולים. לאחר כשבוע מופיעה פריחה בפנים מלווה עליית טמפרטורת הגוף. לאחר כ-10 ימים מתפתחים כאבי שרירים, קשיי נשימה וירידה בלחץ הדם. במקרים חמורים (מיעוט מהמקרים) החולים מתים מהמחלה עקב כשל לבבי, כשל כלייתי, ונזקים למערכת העצבים.


רימה של Trichinella spiralis
למותר לציין שרודולף וירכוב חקר באותה עת את מחזור החיים של התולעת.

האם הסיפור נכון או שזו רק אגדה - כנראה שלא נדע. בחלק מהמקורות זה מופיע כעובדה...

ואם כבר הזכרנו את ביסמרק. בימים אלה אמור לפרוח באזורים שונים בצפון הארץ האיריס הנצרתי - בין היפים, אם לא היפה ביותר, מאירוסי השושן (או ההיכל) הגדלים בר בארץ. הבוטנאי הגרמני אוגוסט וון רגל (Regel - 1815-1892), שקיבל להגדרה פרט מלבנון, מצא לנכון לקרוא אותו על שם ביסמרק - Iris bismarckiana. (תודה לד"ר אמנון בלומנטל על הקישור)

איריס נצרתי - האיריס ע"ש ביסמרק
צילמתי בגבעת המורה - 3 במרץ 2007

לקריאה נוספת: 
ביוגרפיה של רודולף וירכוב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה