חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

25.11.12

קוקטייל של חיידקים כתרופה לדלקת חריפה במעי

שישה מיני חיידקים "טובים" מהמעיים משקמים את חיידקי מערכת העיכול

זה קורה כל הזמן, בעיקר בבתי חולים ובמוסדות סיעודיים: חולה במחלה זיהומית חיידקית שגרתית (או שגרתית פחות),   מקבל טיפול אנטיביוטי ממושך, הקוטל את החיידקים הגורמים למחלה המקורית, אך גם חיידקים רבים מהפלורה הטבעית של המעי. זה החיסרון העיקרי של כל התרופות האנטיביוטיות, שהן קוטלות ללא אבחנה בין חיידקים "רעים" ו"טובים".


כתוצאה מהפגיעה החמורה בפלורה של המעי (dysbiosis), מתחילים לשגשג חיידקי Clostridium difficile, המפרישים למעי רעלנים חלבוניים וגורמים למחלת מעיים חמוּרה הנקראת "שלשול הקשור באנטיביוטיקה" (antibiotic-associated diarrhea) או Pseudomembranous colitis.

חיידקי C. difficile שבודדו מדגימת צואה.
צילום: Janice Carr, CDC


חיידקי C. difficile אינם חלק מהפלורה הטבעית של אדם בריא. אצל אנשים שאינם בריאים, המאושפזים תקופות ארוכות בבתי חולים ובמוסדות סיעודיים, עולה הסבירות ש"יידבקו" בחיידק בהתאם לאורך האשפוז כאשר מעבירי החיידק הם  בדרך כלל אנשי הצוות הטיפולי או הרפואי  (ראו "פרדוקס בתי-החולים וסוף עידן האנטיביוטיקה"). הטיפול האנטיביוטי, שקוטל רבים מחיידקי המעיים ה"טובים", מאפשר לחיידקים סתגלנים, שעמידים בפני הטיפול, להתרבות ולגרום למחלה. זני C. difficile רבים עמידים לאנטיביוטים השגרתיים - כפניצילינים, צפלוספורינים ואמינוגליקוזידים, וגם ל"מתקדמים" יותר, כפלורוקינולונים (fluoroquinolones, למשל Ciprofloxacin ).

כבר נכתב (וראו: "חיידקי מעיים להצלת חיים") על האפשרות לשקם את חיידקי המעיים - ובכך גם להתגבר על המחלה - על ידי "השתלת צואה" - השתלת תרחיף חיידקי מעיים של אדם בריא (פיסת צואה מורחפת בתמיסה פיזיולוגית). על אף הצלחתו של הטיפול, המכונה רשמית ריפוי בעזרת חיידקים -  bacteriotherapy, הוא עורר רתיעה מובנת, ולכן לא נכנס לשימוש שגרתי.

קבוצת חוקרים בראשותו של פרופ' גורדון דוגן (Dougan), ממכון סנגר (Sanger) בלונדון, מצאה דרך לקדם את שיטת הטיפול הזו - בעכברים. הם מצאו שישה מינים של חיידקי מעיים (שלושה מהם חדשים למדע) שאותם אפשר לגדל במעבדה במצעים מלאכותיים. תערובת של אותם שישה חיידקים הוחדרה למעיהם של עכברים, שאוכלסו קודם לכן בזן עמיד לאנטיביוט קלינדמיצין וקטלני לבני אדם של C. difficile, וטופלו שבוע ימים בקלינדמיצין. הטיפול בקוקטייל שהכיל את ששת מיני החיידקים החליף בהצלחה את הטיפול בצואה של העכברים הבריאים (שבמקרה זה ניתנה לעכברים דרך הפה), ואפשר לעכברים לשקם את אוכלוסיית חיידקי המעיים ולהחלים מהמחלה שנגרמה על ידי C. difficile.

כיצד אותרו החיידקים? החוקרים בודדו מצואה של עכברים בריאים עשרות מינים של חיידקים וגידלו אותם במעבדה. הם בדקו שילובים רבים של אותם מיני חיידקים, עד שנמצא השילוב המוצלח של ששת מיני החיידקים שהצליח להחליף את פיסת הצואה בדיכוי המחלה. כדי לדעת באיזה חיידקים מדובר, נקבע הרצף הגנטי של הגנים הרלוונטיים למיון. שלושה מהשישה היו מינים מוכרים, ואילו שלושת האחרים, החדשים למדע, הוגדרו רק ברמת הסוג.

עכשיו צריך לעבור לשלב הבא. למצוא את החיידקים המקבילים לששת אלה בצואת האדם הבריא ולעשות שימוש רפואי בהם. יהיה הרבה יותר קשה לבדוק זאת...


לקריאה נוספת:

המחקר המקורי:
Trevor D. Lawley, Simon Clare, Alan W. Walker, Mark D. Stares, Thomas R. Connor, Claire Raisen, David Goulding, Roland Rad, Fernanda Schreiber, Cordelia Brandt, Laura J. Deakin, Derek J. Pickard, Sylvia H. Duncan, Harry J. Flint, Taane G. Clark, Julian Parkhill, Gordon Dougan, 2012, Targeted Restoration of the Intestinal Microbiota with a Simple, Defined Bacteriotherapy Resolves Relapsing Clostridium difficile Disease in MicePLoS Pathog 8(10): e1002995. doi:10.1371/journal.ppat.1002995

C'est difficile - הצגת הנושא באתר של מכון סנגר

חיידקי מעיים להצלת חיים – דרור בר-ניר - "גליליאו" 145, ספטמבר 2010,

פרדוקס בתי-החולים וסוף עידן האנטיביוטיקה – דרור בר-ניר - "גליליאו" 104, 2007,

הרשומה המקורית עודכנה לכתבה ב"גליליאו" 174, פברואר 2013

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה